Wandtapijt in Stedelijk Museum Breda

Vrijdag 16 juni 2017 is het vernieuwde Stedelijk Museum Breda geopend. Links van de ingang bevindt zich de Pasbaan Galerie. Tot onze grote vreugde heeft het Museum besloten om het eerste half jaar vanaf de opening het wandtapijt Land uit Water op te hangen. BNdeStem schreef er al eerder over na aanleiding van dit artikel op onze site, dus we voelen ons best een beetje trots. Trots dat we het vooral elkaar gekregen hebben dat het wandtapijt nu weer voor iedereen te zien is, trots dat er überhaupt een wandtapijt in het nieuwe Stedelijk Museum Breda hangt en natuurlijk trots dat we eindelijk weer zo’n prachtig museum in Breda hebben. Het wandtapijt is van buitenaf te bekijken, maar neem zeker ook een kijkje in het museum!

Stedelijk_Museum_Breda_pasbaan_lrFoto van Jeroen Jongeneelen (Studio RAW)

Twintig jaar prijkte het in de rokerige filmzaal van De Beyerd. Ruim dertig jaar lag het in het depot. Maar nu is het weer voor iedereen te zien: Land uit Water. Het monumentale wandtapijt van de Franse beeldhouwer en graficus Henri-Georges Adam.

In 1962 kreeg Adam de opdracht van Theo van Velzen – de eerste directeur van cultureel centrum De Beyerd – om een wandtapijt te maken voor de filmzaal. Hij kwam naar Breda, bekeek de zaal en trok vervolgens met een bootje de Biesbosch in. Adam trof nat herfstweer en een hemel vol wolken. Al op de terugweg naar Frankrijk maakte hij de eerste schetsen voor Land uit Water dat uiteindelijk een formaat kreeg van 2,5 bij 10 meter.

Het tapijt werd in Aubuson geweven, uitsluitend in zwart-wit- en grijstinten. Kleur gebruikte Adam niet, dat leidde volgens hem alleen maar af. Een van zijn bekendste sculpturen staat in het Franse Le Havre, bij de ingang van La Musée de la Culture du Havre. Le Signal is een sculptuur van 22 meter groot en is uitgevoerd in beton. Voor datzelfde museum maakte hij ook een vergelijkbaar wandtapijt voor de bibliotheek.

Door Land uit Water op te hangen in de Pasbaan Galerie, keert het terug op zijn oude plaats. De positie van de muur komt vrijwel overeen, maar oorspronkelijk hing het tapijt aan de andere kant. Daardoor wordt het publieke karakter onderstreept: eigenlijk was het werk van Adam een vroege voorloper van de Blind Walls Gallery.

Het museum biedt de komende tijd drie exposities:

  • Wonderlijk Weefsel – Mystiek in digitale en religieuze kunst
    In Wonderlijk weefsel is mystiek de verbindende factor. Het goddelijke van achttiende-eeuwse kazuifels en relieken wordt gespiegeld aan de macht van big data en algoritmes. De barokke stijl van de religieuze kunst heeft in de digitale beeldcultuur een nieuwe gedaante gekregen. De wereld van God en van Google hebben meer met elkaar gemeen dan we denken. Wonderlijk Weefsel gaat niet over geweven tapijten 😉
  • Van Kasteel tot Station – Topstukken uit de Collectie Breda
    In Van kasteel tot station maak je een korte wandeling door de geschiedenis. In twee zalen zie je bijzondere voorwerpen, documenten, schilderijen en foto’s die samen het verhaal van Breda vertellen. De geschiedenis van de vestingstad die uitgroeide tot verbindingsstad wordt weerspiegeld in de rijke collectie. Aan het schitterende glaswerk van de adjudant van het beroemde turfschip lees je zijn maatschappelijke status af. Aan de regenboogtrui van de wielrenner Kees Pellenaars kleeft nog iets van de sensationele overwinning van de eerste Nederlandse wereldkampioen op de weg.Je loopt van de Nassaus langs de Tachtigjarige Oorlog en het Bisdom naar de industrie. En vandaar weer verder, langs de Bredase Kunstkring en de Tweede Wereldoorlog naar de wederopbouw en het nieuwe station. Langs de wanden hangen aan de ene kant de veranderende stadsgezichten. Aan de andere kant hangen de portretten van mensen die op verschillende manieren met de stad verbonden zijn.
  • De Vrede van Breda – Een spectaculaire zomer in 1667
    De ogen van de wereld zijn in de zomer van 1667 gericht op Breda. In de stad onderhandelen dé grootmachten uit die tijd – Engeland, Frankrijk en de Republiek – zes weken lang over vrede. Maar het gaat over meer dan vrede alleen. Handel, macht op zee en koloniën staan op het spel. Ontdek wat het verdrag inhield, waarom de onderhandelingen in Breda waren en wat de roemruchte tocht naar Chatham van Michiel de Ruyter ermee te maken had.

opening-stedelijk-museum-breda

Hieronder nog enkele foto’s van net nadat het tapijt uit het depot kwam:

DSC05215

DSC05216

DSC05221

DSC05222

DSC05223