Color of the year 2022

Ook voor 2022 heeft Pantone weer een Color of the Year  geslecteerd. Geen twee zoals vorig jaar, maar gewoon weer terug naar het oude normaal met één kleur. Dit jaar is het de kleur 17-3938 Very Peri, een nieuwe Pantone-kleur waarvan de moedige aanwezigheid persoonlijke inventiviteit en creativiteit aanmoedigt.

Met een zorgeloos zelfvertrouwen en een gedurfde nieuwsgierigheid die onze creatieve geest bezielt, helpt de nieuwsgierige en intrigerende kleur PANTONE 17-3938 Very Peri ons om dit veranderde landschap van mogelijkheden te omarmen en ons open te stellen voor een nieuwe visie terwijl we ons leven herschrijven. PANTONE 17-3938 Very Peri, die de dankbaarheid opnieuw ontsteekt voor enkele van de kwaliteiten die blauw vertegenwoordigt, aangevuld met een nieuw perspectief dat vandaag de dag resoneert, plaatst de toekomst in een nieuw licht.

PANTONE 17-3938 Very Peri is een symbool van de wereldwijde tijdgeest van het moment en de transitie die we doormaken. Nu we uit een intense periode van isolement komen, veranderen onze opvattingen en normen, en zijn ons fysieke en digitale leven op nieuwe manieren versmolten. Digitaal ontwerp helpt ons de grenzen van de werkelijkheid te verleggen en opent de deur naar een dynamische virtuele wereld waar we nieuwe kleurmogelijkheden kunnen verkennen en creëren. Met trends in gaming, de groeiende populariteit van de metaverse en de stijgende artistieke gemeenschap in de digitale ruimte illustreert PANTONE 17-3938 Very Peri de versmelting van het moderne leven en hoe kleurtrends in de digitale wereld zich manifesteren in de fysieke wereld en vice versa.

Samenvattend: een hele dure omschrijving voor de kleur Lila! De kleur komt niet veel in tapijten terug, meestal is het iets blauwer. We gaan het meemaken of we het in het komende jaar wat vaker terug gaan zien.

Over Pantone Color of the Year

De kleur van het jaar van Pantone heeft al meer dan 20 jaar invloed op productontwikkeling en aankoopbeslissingen in meerdere branches, waaronder mode, woninginrichting en industrieel design, maar ook productverpakkingen en grafisch ontwerp.

Het selectieproces voor Pantone-kleur van het jaar vereist een doordachte overweging en trendanalyse. Om elk jaar tot de selectie te komen, kammen de kleurexperts van het Pantone Color Institute de wereld rond op zoek naar nieuwe kleurinvloeden. Dit kan de entertainmentindustrie en films in productie zijn, reizende kunstcollecties en nieuwe kunstenaars, mode, alle designgebieden, populaire reisbestemmingen, maar ook nieuwe levensstijlen, speelstijlen en sociaaleconomische omstandigheden. Invloeden kunnen ook voortkomen uit nieuwe technologieën, materialen, texturen en effecten die van invloed zijn op kleur, relevante sociale mediaplatforms en zelfs aankomende sportevenementen die wereldwijde aandacht trekken.