Breda: ‘Bourgondisch, modern en historisch’

Breda is door Detailhandel Nederland verkozen als ‘Beste Binnenstad van Nederland‘ in de categorie grote steden voor de periode 2009-2011. Hieronder leest u de lofuitingen van de jury in het juryrapport:

De jury heeft Breda uitgeroepen tot Beste Binnenstad 2009 in de categorie ‘grote’ binnensteden. Deze prijs heeft de stad vooral te danken aan de grootschalige ontwikkelingen in de afgelopen jaren. Breda onderging een ware metamorfose en de binnenstad is op onderdelen onherkenbaar veranderd. De concurrentie in de categorie grote steden was groot en daarom mag Breda met recht trots zijn op deze uitverkiezing.

Prettig verblijven aan de nieuwe haven
De bezoeker van Breda ervaart de grootste veranderingen in het gebied rondom de nieuwe haven. De gemeente heeft fors geïnvesteerd in de herontwikkeling van dit deel van de binnenstad en de terugkeer van het water. Het resultaat is een nieuw stukje centrum van hoge kwaliteit. De combinatie van de functies wonen, werken en recreëren in een historisch landschap verdient alle lof. Op termijn wordt bovendien de singelstructuur verder aangepakt om het watertoerisme te bevorderen.

Breda: complete binnenstad
De binnenstad van Breda herbergt een diversiteit aan ontspanningsmogelijkheden. De bezoeker wordt hierdoor steeds verrast. Uitgestrekte winkellinten, kleinschalige dwaalmilieus met een vaak specialistisch aanbod (zoals ’t Sas), diverse horecazaken en historische gebouwen creëren een aangename setting. Het winkelaanbod is prima op orde dankzij een afwisseling van bekende ketens (voornamelijk in het nog altijd prima functionerende winkelcentrum De Barones) en op Breda georiënteerde winkels met een eigen sfeer. Vooral in het modesegment is het aanbod groot. De enigszins Vlaamse sfeer draagt bij aan de gezelligheid. Aan de oostzijde van de binnenstad bevinden zich diverse uitgaanscentra, zoals het nieuwe Graphic Design Museum, een nieuwe moderne bioscoop, het Chassé Theater en het casino.

Spraakmakende evenementen
Breda heeft de laatste jaren met verrassende marketingacties landelijke aandacht verworven. De bestaande jaarlijkse evenementen werden aangevuld met publiekstrekkers als het ‘Glazen Huis van 3FM Serious Request’ en de finale van ‘Mijn Tent is Top’. De stad wordt daarbij steeds meer gezien als een echte evenementenlocatie en trekt veel regionale en bovenregionale bezoekers.

Gastvrije ontvangst
Bezoekers van de binnenstad van Breda voelen zich onmiddellijk thuis in de stad met dorpse trekjes. Het is er aangenaam genieten in een historische context. De stad oogt onbezorgd, ontspannen en open. Voorbeeld hiervan is de Grote Markt, de huiskamer van de binnenstad. Een decor voor diverse grootschalige evenementen, maar ook een rustoord met de vele terrassen. Basisvoorwaarden zijn de veiligheid en leefbaarheid. Dankzij een succesvolle samenwerking tussen alle betrokken partijen zijn deze aspecten prima op orde.

Breda staat niet stil
Ondanks de vele afgeronde binnenstedelijke ontwikkelingen is het enthousiasme nog altijd onverminderd groot. Het project ‘Achter de Lange Stallen’, een uitbreiding van het winkeloppervlak met 20.000 m², voegt in de nabije toekomst een nieuwe dimensie toe aan de binnenstad. Met de titel ‘Beste Binnenstad’ op zak wordt ook deze ontwikkeling ongetwijfeld een succes.